Godthåbsvejens STU er beliggende tæt på Limfjorden i naturskønne omgivelser i Nordvestjylland. Skolen tilbyder en STU (særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse) for unge i alderen 16 til 25 år. Uddannelsen har en varighed på tre år, og i opstart gennemgår eleverne et afklaringsforløb på 12 uger.
Uddannelsens opbygning:
- Der tilbydes tre forskellige linjer, som eleverne kan vælge imellem:
- Natur og udeliv
- Sundhed og bevægelse
- Træværksted
- Eleverne får mulighed for at deltage i spændende praktikforløb.
- Efter afslutningen af de tre år modtager eleverne et kompetencebevis.
- Der er mulighed for et mere skærmet tilbud ved behov.
- Undervisningen foregår i små grupper, og der udarbejdes en individuel undervisningsplan for hver elev.
Almindelige fagtilbud: Ud over linjefagene tilbyder skolen også en række almene fag, som understøtter elevernes udvikling:
- Samfund
- Dansk og matematik
- Valgfag: E-sport, Kreativ, Motorlære og "Fra jord til bord"
- Selvforståelse
- ADL (Aktiviteter i dagliglivet) træning
Elevgruppe: Godthåbsvejens STU henvender sig primært til unge med:
- Kognitive vanskeligheder
- ADHD/ADD,
- Indlæringsvanskeligheder
- Sociale udfordringer
- Følelsesmæssige og adfærdsmæssige vanskeligheder samt tilknytningsforstyrrelser.
- Ufrivilligt skolefravær
- Lettere psykisk udviklingshæmning
De unge, der kommer på skolen, har ofte en kompleks livshistorie, hvor de har mødt udfordringer i hjemmet og i skolegangen, hvilket har påvirket deres følelsesliv, adfærd og sociale kompetencer. Mange har svært ved at tilpasse sig sociale sammenhænge, herunder at hæmme impulser og udvise empati, og de kan have et stort behov for opmærksomhed og bekræftelse. Der kan også ses affektudbrud og udadreagerende adfærd.
Man er altid velkommen til at kontakte skolen, for at drøfte en ung med os. Så finder vi ud af sammen, om den unge er i målgruppen
Sådan underviser vi: Vores tilgang til undervisning er baseret på en helhedsorienteret forståelse af den enkelte elevs behov. Fokus er på at fremme elevernes trivsel, udvikling og læring ved at skabe et trygt og forudsigeligt læringsmiljø. Undervisningen er individuelt tilpasset, så den er relevant og motiverende for hver elev, hvilket understøtter deres ansvar for egen læring.
Målsætning for eleverne på Godthåbsvejens STU: Vores mål er at styrke elevernes trivsel og udvikling på tre centrale områder:
- Fagligt: Eleverne skal udvikle deres færdigheder i henhold til deres nærmeste udviklingszone, så de opnår deres fulde potentiale.
- Socialt: Vi støtter eleverne i at begå sig i sociale sammenhænge og opbygge sunde relationer. De lærer at samarbejde, tage ansvar i relationer og udvikle sociale kompetencer.
- Personligt: Vi arbejder med at styrke elevernes selvværd og sikre, at de føler sig værdifulde i fællesskabet. Målet er, at eleverne får modet til at deltage aktivt i samfundet og træffe informerede beslutninger om deres liv.
Faglig tilgang: Vi anvender en række pædagogiske metoder og tilgange, som understøtter elevernes individuelle udvikling:
- Struktur og forudsigelighed i undervisningen
- En mentaliserende tilgang, der fremmer forståelsen af egne og andres tanker og følelser
- En anerkendende og ressourcefokuseret tilgang, der ser på elevens potentiale og styrker
- Viden om og forståelse for de diagnoser og udfordringer, de unge møder
- Fokus på trivsel og helhedsorienteret arbejde med den enkelte elev
- Særligt individuelt tilrettelagt undervisning, der tager højde for elevens unikke behov
Eleverne på Godthåbsvejens STU får derfor ikke blot undervisning, men en helhedsorienteret støtte, der tager højde for deres faglige, sociale og personlige behov og udfordringer.
Hverdagen hos os
På Godthåbsvejens STU tager vi udgangspunkt i den enkelte elevs individuelle behov og potentiale. Vi anvender mentalisering som en pædagogisk metode, der hjælper med at fremme forståelsen af egne og andres tanker, følelser og handlinger. Dette redskab bruges til at støtte eleverne i deres udvikling mod større selvstændighed og livsmestring, så de er bedst muligt forberedt på voksenlivet.
Vores undervisning er struktureret og tilrettelagt, så eleverne får mulighed for at udvikle deres kompetencer både i faglige og praktiske sammenhænge. Hverdagen kombinerer undervisning, praktiske aktiviteter og social træning, hvilket understøtter elevernes udvikling af både selvstændighed og sociale færdigheder. Undervisningen vil varetages at lærer og pædagoger.
I Godthåbsvejens STU-tilbud er trivsel et centralt element. Vi lægger stor vægt på at skabe et trygt og inkluderende fællesskab, hvor eleverne føler sig set og anerkendt. Der er en bevidst balance mellem aktive opgaver og tid til ro, hvilket giver alle mulighed for at finde et niveau, hvor de kan trives og udvikle sig i deres eget tempo.
Som en del af skoledagen tilbyder vi NADA-behandling, som kan bidrage til at skabe ro både i krop og sind. Denne behandlingsmetode har til formål at understøtte eleverne i at opnå en større indre balance, som kan være gavnlig i deres daglige liv.