Struer Skolehjem tilbyder et specialiseret undervisningstilbud gennem Godthåbsvejens Skole- og Dagbehandlingstilbud, der henvender sig til elever med betydelige skolemæssige udfordringer.
Skole
Vores skole er designet til at imødekomme elevernes individuelle behov gennem små hold, personlige tilpasninger og reducering af stimuli, hvilket skaber optimale betingelser for læring.
Undervisningen følger folkeskolens fagrække og timetal med målet om, at eleverne kan gennemføre Folkeskolens prøver i dansk og matematik efter 9. eller 10. klasse.
Vi samarbejder tæt med UU-Vestjylland for at gøre de unge uddannelsesparate gennem praktikforløb og vejledning.
Med en høj personalenormering tilbyder vi individuelt tilrettelagte undervisningsforløb, varetaget af både lærere og pædagoger.
Holdstørrelserne varierer fra 1 til 5 elever pr. klasse.
Vi benytter faglokaler og halfaciliteter på lokale folkeskoler og samarbejder med en lokal overbygningsskole i forbindelse med prøveafvikling.
Skolen samarbejder med Struer Kommunes tandpleje, sundhedspleje og SSP, og vi deltager som støtte i forbindelse med konfirmationsforberedende undervisningsaktiviteter.
Målgruppe
-
Elever med behov for vidtgående specialundervisning, der er anbragt på Struer Skolehjems døgnafdeling.
-
Hjemmeboende elever med behov for vidtgående specialundervisning og støtte i familien tilbydes et samlet skole- og dagbehandlingstilbud.
-
Elever med behov for vidtgående specialundervisning, der er anbragt på andre døgninstitutioner.
Fælles for mange af vores elever er tidligere skoleforløb præget af manglende indlæring, højt konfliktniveau, social isolation og lange perioder uden skolegang.
Dette kan skyldes komplekse problemstillinger i de nære relationer, hvilket ofte resulterer i lavt selvværd, mistillid til skolen og forstyrrelser i elevernes naturlige udvikling.
Vi modtager både normaltbegavede elever og elever med nedsat kognitiv funktionsevne, som på grund af adfærdsmæssige, sociale og psykiske vanskeligheder ikke har haft tilstrækkeligt udbytte af undervisningen i folkeskolens vidtgående tilbud.
Visitation og opstart
Alle elever visiteres via PPR, Struer.
Ved visitation sikrer vi en grundig overlevering og positiv opstart for både elev og forældre.
Et højt informationsniveau skaber tryghed og er afgørende for en god skolestart, som er forudsætningen for læring og udvikling.
Vi anser et godt skole-hjem-samarbejde som grundlæggende for elevernes udbytte af undervisningen og ved, at forældres opbakning er essentiel.
Målsætning for elevernes skolegang på Godthåbsvejens Skole
På Godthåbsvejens Skole arbejder vi for at styrke elevernes trivsel og udvikling på tre vigtige områder: fagligt, socialt og personligt.
-
Fagligt: Vi fokuserer på, at eleverne skal blive så dygtige, som de kan. Forskning viser, at uddannelse er en afgørende faktor for, hvordan børn og unge klarer sig i voksenlivet. Derfor tilbyder vi individuelt tilpasset undervisning, der motiverer eleverne til at tage ansvar for egen læring.
-
Socialt: Vi hjælper eleverne med at trives og begå sig i sociale fællesskaber. De lærer at samarbejde, tage del i forpligtende relationer og styrke deres sociale kompetencer, så de kan opbygge sunde relationer og deltage aktivt i fritidsaktiviteter.
-
Personligt: Vi støtter eleverne i at opbygge et stærkt selvværd og føle sig værdifulde for fællesskabet. Målet er, at eleverne oplever positiv indflydelse og medbestemmelse i deres liv og opnår mod til at tage del i samfundslivet.
Pædagogisk tilgang
Vi anvender en mentaliseringsbaseret pædagogik, som fokuserer på at forstå både elevernes og de voksnes tanker og følelser. Undervisningen foregår i et trygt miljø, hvor eleverne motiveres til at bevare deres nysgerrighed og glæde ved at lære.
En vigtig del af vores arbejde er at etablere stabile og trygge relationer mellem elever og personale, da dette er fundamentet for udvikling og trivsel.
Struktur i skoledagen
-
Skolen starter kl. 08.00 og slutter kl. 14.00 (kl. 16.00 for dagbehandlingselever).
-
Eleverne får dagligt et formiddagsmåltid og varm frokost.
-
Vi anvender ‘Meddelelsesbogen’, der fungerer som en individuel målsætningsplan og inddrager både eleven og forældrene. Denne gennemgås ved statusmøder og skole-hjemsamtaler to gange årligt.
Individuelle planer:
Hver elev får en personlig “kagekasse”, som beskriver dem udefra og indefra. Kagekassen bruges til at lave en tryghedsplan, der hjælper eleven med at håndtere udfordrende situationer og fremme selvregulering.
Elevråd
Eleverne har medbestemmelse gennem et aktivt elevråd, der mødes fem gange årligt og arbejder for et godt undervisningsmiljø. Rådet råder over et budget til fælles aktiviteter og ønsker.
Kompetent personale
-
Lærerne: Alle lærere er seminarieuddannede og har stor erfaring inden for specialundervisning.
-
Pædagogerne: Vores pædagoger har faglig viden om børns udvikling og diagnoser og arbejder tæt sammen med lærerne for at skabe et helhedsorienteret undervisningsmiljø.
Vi tilbyder også dagbehandling.
Der tilbydes også dagbehandling som en del af et helhedsorienteret undervisningstilbud. Dagbehandlingen er målrettet børn og unge, der bor hjemme eller i plejefamilie, og som har brug for ekstra støtte til at mestre hverdagen og deres skolegang.
Hverdagen i dagbehandling:
-
Skolegangen kombineres med socialpædagogisk støtte og træning i daglige færdigheder.
-
Eleverne deltager i strukturerede aktiviteter og får støtte til at håndtere sociale og følelsesmæssige udfordringer.
-
Undervisningen følger samme principper som i vores skoledel, med små hold og individuelt tilpassede forløb.
Mål med dagbehandling:
-
At skabe en stabil og genkendelig hverdag, hvor eleven kan opnå trivsel og udvikling.
-
At støtte eleverne i at blive en del af sociale fællesskaber og opbygge deres selvværd.
-
At hjælpe eleverne med at udvikle både faglige og personlige kompetencer, som styrker deres muligheder i fremtiden.
Pædagogisk tilgang:
Dagbehandlingen arbejder også ud fra en mentaliseringsbaseret pædagogik, som hjælper eleverne med at forstå egne og andres følelser. Med tæt voksenkontakt og trygge rammer skaber vi de bedste forudsætninger for udvikling.
Samarbejde med familien:
Et godt samarbejde med familien er en vigtig del af dagbehandlingen. Vi sikrer, at forældrene bliver inddraget i elevens udviklingsmål og deltager aktivt i processen.
Har du spørgsmål?
Hvis du har spørgsmål om dagbehandlingstilbuddet på Godthåbsvejens Skole, eller ønsker at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dit barn, er du altid velkommen til at kontakte os. Vi står klar til en uforpligtende samtale og til at finde den bedste løsning for dit barn.