KOMPETENCECENTER

Læs om vores kompetencer herunder

 

  • Kompetencecenter

    Vi ved, at engagerede og veluddannede medarbejdere gør, at Struer Skolehjem er præget af faglighed, tillid, åbenhed og gensidig respekt.

    Det er meget vigtigt for os konstant at være i faglig udvikling. Derfor har alle vore pædagoger og lærere gennemgået pædagogisk uddannelse i Kognitiv Ressourcefokuseret, Anerkendende, Pædagogik. Der er gode muligheder for at komme på efteruddannelse.

    Vi arbejder tværfagligt, fordi vi tror på, at vi på den måde gør vores institution til et spændende sted for medarbejderne og et trygt og udviklende sted for børnene.

    Læs mere om følgende
    • Pædagogik
    • Forældrerådgivning
    • Foredrag
    • Kurser
  • Pædagogik

    Positiv pædagogik
    Vi er inspireret af og tager udgangspunkt i den kognitive og anerkendende tankegang. Behandlingsarbejdet tager udgangspunkt i samværet og relationerne til børnene i hverdagen.

    Samtlige medarbejdere har ved udgangen af 2007 gennemgået et længerevarende kursusforløb i Kognitiv Ressourcefocuseret og Anerkendende Pædagogik i samarbejde med Peter Storgård, Psykologcenteret Viborg.

    I dag underviser vi internt, således at alle nyansatte og studerende bliver uddannede i det, vi kalder "Positiv Pædagogik".

    Miljøet
    Miljøet på institutionen er en meget vigtig faktor.

    Miljøet skal med de voksne som bærere være præget af sikkerhed, tydelighed, forudsigelighed og konsekvent adfærd hos de voksne samt personlig empati i relationen til det enkelte barn.

    Miljøet bliver herved i sig selv anvisende (tydeligt) og skaber sikkerhed for barnet, gennem sin samværskultur, i forhold til "hvordan vi gør her" - og "hvad der forventes, at jeg skal gøre".

    Dette forudsigelige tryghedsskabende miljø danner basis for barnets forventninger om at kunne lykkes med det, barnet giver sig i kast med socialt og undervisningsmæssigt. Vi tror, at dette er forudsætningen for udvikling af selvværd.

    Ved denne arbejdsform er det vigtigt hele tiden at udvikle miljøet for at undgå, at vi ikke ender i et stift regelstyret system. Vores forståelse af, hvad vi gør, er derfor organiseret som en kontinuerlig proces i en fælles handlingsstruktur.

    Samtidig med arbejdet for at skabe et forudsigeligt og trygt miljø lægger vi vægt på, at børn er forskellige med hver deres fortid, nutid og fremtid. Vi fremhæver nogle begreber som:

    • Kognitiv
    • Ressourcefokusering
    • Validering
    • Relation
    • Anderkendelse
    • Registrering


    Kontaktpædagog
    Barnet får en kontaktpædagog ved indskrivning på Struer Skolehjem. Kontaktpædagogen har den primære kontakt til hjemmet og den anbringende kommune.

    Kontaktpædagogen udarbejder statusmødeoplæg (det første efter 3 mdr. Dernæst hvert halve år, eller efter behov). I statusmødeoplægget vil det klart fremgå, hvilke fokus mål, vi arbejder med, hvor langt vi er nået, og hvordan fremtiden vil se ud. Fokus mål tager udgangspunkt i handleplanen fra den anbringende kommune. 

  • Pædagogik - "Man bli'r hvad man spiser"

    Kostpolitik
    "Man bli'r hvad man spiser"


    På Struer Skolehjem bestræber vi os på at tilbyde en sund og varieret kost, der ser indbydende ud, og som tager udgangspunkt i årstidens sortiment. Det er vores mål, at være i konstant udvikling med fokus på nye menuer og variationer.

    Vi vil tage hensyn til specielle diæter.

    Søde sager, så som kager, slik og sodavand vil blive nedprioriteret i hverdagen til fordel for sund kost, i weekenden levnes der plads til dette.

    Vi ønsker en sammenhængende kostpolitik for hele Skolehjemmet, hvor vi lever efter de 8 kostråd:

    • Spis frugt og grønt - 6 stk om dagen
    • Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen
    • Spis kartofler, ris eller pasta og fuldkornsbrød hver dag
    • Spar på sukker - især fra sodavand, slik og kager
    • Spar på fedtet - især fra mejeriprodukter og kød
    • Spis varieret og bevar normalvægten
    • Sluk tørsten i vand
    • Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen


    Kostplan

    Morgen
    Fedtfattig, fiberrige og grove morgenmadsprodukter tilstræbes, sukkerforbruget begrænses til max 2 tsk. pr. morgen, der drikkes mælk.

    Formiddag
    Køkkenet leverer grovboller/frugt o.l. Derudover spises der ikke andet inden middagsmaden.
    Skolekøkken: Der bages sunde brød o. lign. Kager bages til fødselsdage. Laves der middagsmad, spises den på skolen inden spisepausen.

    Middag
    Kostplanen laves med input fra børn og voksne, køkkenet serverer en sund og alsidig middagsmad, vi bruger friske råvare.

    Eftermiddag
    Grovbrød og frugt.

    Aften

    Består primært af rugbrød og pålæg, rester af middagsmaden og grønt.

    Aftenskaffe

    Grovbrød, knækbrød og frugt.

    Børns indtagelse af kaffe/the begrænses i vides mulig omfang.

    Ved fødselsdage bestemmer fødselaren middagen på afdelingen, og fejres dagen på skolen med kage og sodavand, er det efter middagen.

    Sidste skoledag før sommer og jul, forældrearrangementer o. lign. kan der serveres noget ud over det sædvanlige.

    I weekenden stilles der forskellige fødevarer frem i køkkenet, for eksempel sukkerholdige morgenmadsprodukter, juice, sodavand, kage, chips o. lign.

    Samlet set tilstræber vi, at kosten skal være et godt eksempel på sunde kostvaner, som de unge kan tage med sig videre i livet.

    Kostpolitikken kan og vil blive anvendt i det daglige. Kostpolitikken vil blive revideret en gang årligt.

  • Pædagogik - Praktikbeskrivelse

  • Forældrerådgivning

    Forældresamarbejdskursus
    Med udgangspunkt i ressourcer og anerkendelse giver kurset redskaber til et frugtbart forældre-samarbejde baseret på forståelse for forældrenes perspektiv, deres tanker og udfordringer, herunder også "Den svære samtale".Kurset henvender sig til plejefamilier, lærere, pædagoger, socialrådgivere o.l.

    Forældrerådgivning
    Lyst til forandring opstår hos mennesker, der oplever forståelse og anerkendelse. Vores vigtigste opgave i samarbejdet med forældrene er derfor at tydeliggøre vores forståelse for deres perspektiv på livet og anerkende den måde, de indtil nu har taklet deres udfordringer på.

    Vi opfatter forældrene som de mest betydningsfulde personer i børnenes liv og ved, at de ønsker det bedste for deres børn. Vores indsats drejer sig derfor om at hjælpe med at omsætte disse ønsker til handling.

    Med udgangspunkt i hvad der virker, er forældrerådgivning set med vores øjne et spørgsmål om at anerkende de ressourcer, som netop disse forældre besidder, og hjælpe til, at disse ressourcer kan gøre nytte.

    Vi bruger den kognitive indfaldsvinkel og tager altid udgangspunkt i forældrenes tænkning om en udfordring. Vores rådgivning handler om det specifikke mere end det generelle og drejer sig om i samarbejde med forældrene at justere på deres tænkning om en udfordring.

    Som professionelle møder vi forældrene uden bagtanker og uden betingelser - vi er autentiske og er ydmyge i forhold til opgaven. Vi tager ansvaret for relationen og ved, at tillid er noget, vi skal gøre os fortjent til.

    Vi tilbyder også forskellige pædagogiske kurser. Kurserne er skabt til inspiration og forandring og henvender sig til forældre, plejefamilier, pædagoger, lærere og socialrådgivere.

    Forældrerådgivningstilbud
  • Foredrag

    Alle foredrag har en varighed af en time eksklusiv pause. Foredragene finder sted i Struer Skolehjems "kaffestue". Alternativt kommer vi gerne til jer. Der vil altid kunne serveres kaffe og kage.

    Struer Skolehjem
    Et foredrag om Struer Skolehjem fra 1906 og frem til i dag. Foredraget vil være illustreret gennem billeder fra tidsperioden, mange anekdoter og en fortælling om, hvordan vi arbejder i dag. Der vil være mulighed for at se, hvordan en afdeling er indrettet, vores skole og den i øvrige fantastiske beliggenhed.

    • Kort historisk gennemgang
    • Hvad arbejder vi med?
    • Hvilke børn kommer på Struer Skolehjem?
    • Hvordan arbejder vi?
    • Plads til jeres spørgsmål.
    • Mulighed for at få en guidet tur på stedet.


    Foredraget henvender sig til foreninger, firmaer, og andre interesserede.

    Omsorgssvigt alles ansvar (frit efter Kari Killen)
    En kort gennemgang af begrebet omsorgssvigt i gennem tiderne frem til i dag. Teorien bliver belyst gennem eksempler fra praksis.

    • Hvad er omsorg?
    • Hvordan ser vi omsorgssvigt komme til udtryk?
    • Hvad siger loven?
    • Hvorfor kan der gå lang tid, inden det offentlige reagerer på omsorgssvigt?
    • Hvordan skal vi handle, når vi ser et barn i mistrivsel?
    • Hvordan arbejder Struer Skolehjem med omsorgssvigtede børn?

    Foredraget henvender sig til studerende, lærere, pædagoger og andre fagpersoner. Foredraget kan tilpasses andre interesserede.

    "Lad os gå lidt fra koncepterne" Implementering af ny pædagogisk praksis
    På baggrund af de erfaringer vi har gjort os, vil vi fortælle om de vanskeligheder, vi stødte på, da pædagogikken skulle "skiftes ud". Et underholdende foredrag med et stænk selvironi, men også rigt på erfaringer, vi tænker, andre kan smile og måske endda lære noget af.

    • Teori og praksis
    • Frikadeller, hvad har det at gøre med noget som helst?
    • Hvad er en ambassadør?
    • Konkrete værktøjer til implementerings proces
    • Inspiration contra kopiering
    • Foredraget henvender sig til personalegrupper, ledere, studerende og andre der arbejder med at skifte retning.


    Er der andre emner, du kunne tænke dig at høre om inden for vores fagområde, så lad os tale om det, og finde en løsning der passer til dig.

  • Kurser

    Struer Skolehjem har gennem årtier oparbejdet stor erfaring indenfor det socialpædagogiske område. Derfor har vi udviklet et kompetencecenter, der udbyder forskellige kurser til inspiration, udvikling og ikke mindst forståelse.

    • Den kognitive værktøjskasse
    • Anerkendelse i praksis
    • Ressourcer og positiv energi
    • Forældresamarbejde
    • Værdsættelse på arbejdspladsen
    • Positiv pædagogik

    Kursusbeskrivelser
    Formål og målgruppe
    Vores kurser er tilrettelagt, således at kursisterne får forståelse, fundament og udvikling. Kurserne veksler mellem teori, eksempler fra praksis, selvstændigt arbejde og gruppearbejde. Desuden er der plads til diskussion og fordybelse. Kurserne er skabt til inspiration og forandring og henvender sig til alle lige fra forældre, pædagoger og lærere til sagsbehandler, håndværkere og lystfiskere.

    Skræddersy dit eget kursus
    Vi er til rådighed for en samtale, hvor vi sammen kan afklare netop jeres behov for kursusforløb, således at I få præcis det, der passer til jeres behov. Dette gøres gennem et uforpligtende forbesøg enten her eller på jeres arbejdsplads.

    Supervision
    En forandringsproces kan være vanskelig at holde fast i, når alt er nyt. Derfor tilbyder vi efterfølgende supervision på jeres proces og jeres brugere omkring positiv pædagogik. Vi tilbyder supervision til afklaring, inspiration og nye vinkler i forhold til nuværende og kommende udfordringer.

    Kurser
    Ring til Struer Skolehjem på tlf. 9684 2400 ang. pris.

    Kurserne kan afholdes hos jer eller hos os med et deltagerantal på max. 20. Forplejning efter nærmere aftale. Kurserne starter kl. 9.00 og slutter kl. 15.00, men andre tidspunkter kan aftales.

    Underviserne
    Heidi Ebsen har været ansat på Struer Skolehjem siden 1999. Heidi har praktisk erfaring som pædagog på døgnafdelingerne og har været konstitueret afdelingsleder.

    Charlotte Egemose har været ansat på Struer Skolehjem siden 1994. Charlotte er tilknyttet Tagskægget som pædagog. Derudover har Charlotte beskæftiget sig med forældrerådgivning, undervisning og foredrag.

    Begge underviserne har gennem de sidste 5 år gennemgået flere kurser i kognitiv, ressourcefokuseret, anerkendende pædagogik. Begge varetager forældrerådgivning samt undervisning både internt og eksternt.

ADRESSE

Struer Skolehjem
Godthåbsvej 15
7600 Struer

KONTAKT INFO

Tlf: +45 9684 2400
Fax: 9785 0233
Email: struerskolehjem@struer.dk

 

TRÆFFETIDER FOR KONTORET

Mandag - torsdag: 8.00 - 15.00
Fredag: 8.00 - 13.00
Hovednummeret er altid åbent

FØLG OS HER